Βιβλίο: 1) Κατασκευές και περιβάλλον Β΄ Τάξη 1ου Κύκλου Τ.Ε.Ε
2) Αρχιτεκτονικό Σχέδιο (Πολεοδομία και Αρχιτεκτονικές Λεπτομέρειες)
Συγγραφείς: 1) Ανδρίτσου Α., Αδάκτυλου Ν., Καραβασίλη Μ.
2) Αυγερινού Κολώνια Σ., Γεράκης Γ., Καραλης Γ.
2) Αρχιτεκτονικό Σχέδιο (Πολεοδομία και Αρχιτεκτονικές Λεπτομέρειες)
Συγγραφείς: 1) Ανδρίτσου Α., Αδάκτυλου Ν., Καραβασίλη Μ.
2) Αυγερινού Κολώνια Σ., Γεράκης Γ., Καραλης Γ.
Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών:
ΦΕΚ 2322/τ.Β’/31.12.1999 (παραπέμπει στο ΑΠΣ του μαθήματος «Κατασκευές και Περιβάλλον» ),
ΦΕΚ 1304/τ.Β’/07.07.2008 (παραπέμπει στο ΑΠΣ του μαθήματος «Αρχιτεκτονικό Σχέδιο» )
Το σύνολο των ωρών ανά σχολικό έτος διαμορφώνεται ως εξής: 2 ώρες Χ 28 εβδομάδες = 56 ώρες (Θ).
ΔΙΔΑΚΤΕΑ ΥΛΗ
Από το βιβλίο «Κατασκευές και περιβάλλον»:
Από την 1η Ενότητα Περιβάλλον Ρύπανση Περιβάλλοντος:
1.1., 1.2.1, 1.2.2, 1.2.3, 1.3.2, 1.3.3, 1.3.4, 1.3.5
Συνοπτικά: 1.4, 1.5 και 1.6.2
1.6.6, 1.7.5, 1.7.6
1.8.1. συνοπτικά (και πίνακας)
1.8.2, 1.8.5
Συνοπτικά: 1.10, 1.11. Το 1.11 θα λειτουργήσει ως σημείο αναφοράς στην σύγχρονη περιβαλλοντική νομοθεσία.
2η Ενότητα - Ανάπτυξη Ανθρώπινες Επεμβάσεις και Περιβάλλον:
To 2.1.1. να διδαχθεί συνοπτικά
2.1.6.: εκτός
Από την 3η Ενότητα Διαχείριση Αποβλήτων: Επιλογή: 3.1, 3.2
Aπό την 4η ενότητα Ενέργεια
4.1 Ανανεώσιμες Μορφές Ενέργειας
Από το βιβλίο «Αρχιτεκτονικό Σχέδιο (Πολεοδομία και Αρχιτεκτονικές Λεπτομέρειες)»:
Κεφάλαια 1,2 συνοπτικά
Κεφάλαια 3,4 συνοπτικά
Τα παραπάνω Κεφάλαια να διδαχθούν σε συνδυασμό με στοιχεία του Νέου Οικοδομικού Κανονισμού (Ν.Ο.Κ) (Ν.4067/2012) και τις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις.
ΟΔΗΓΙΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Το ΑΠΣ του μαθήματος πρέπει να αναπτυχθεί στους ακόλουθους (4) κεντρικούς άξονες:
Oι μαθητές/τριες να κατανοήσουν μέσα από μελέτες περίπτωσης:
1. το μέγεθος των μακροχρόνιων και συχνά μη αναστρέψιμων επιπτώσεων των δομικών κατασκευών στην ποιότητα του φυσικού περιβάλλοντος,
2. ότι υπάρχει τεχνική δυνατότητα να μειωθούν οι αρνητικές επιπτώσεις με τα κατάλληλα έργα και το κόστος αυτό είναι απαραίτητο προκειμένου να προφυλαχθεί η ποιότητα ζωής τόσο των σύγχρονων όσο και των μελλοντικών γενεών,
3. να θεωρήσουν απαραίτητο, να λαμβάνονται αυστηρά υπόψη στις αποφάσεις για τα μεγάλα έργα οι μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων, γιατί θα πρέπει να συνεξετάζεται πολύ σοβαρά το κόστος της βαθμιαίας περιβαλλοντικής υποβάθμισης. Θα πρέπει να εξισορροπείται από το κόστος για όλα τα απαιτούμενα έργα και εγκαταστάσεις μείωσης των αρνητικών επιπτώσεων (μόλυνση, καταστροφή πανίδας, χλωρίδας) και αποκατάστασης με το τέλος της χρήσης,
4. να κατανοήσουν τη σημασία των χρήσεων γης στην επιβάρυνση και την προστασία του περιβάλλοντος και τον αντίστοιχο ρόλο του γενικού πολεοδομικού σχεδίου που καθορίζει τα οικοδομικά τετράγωνα με τα οικόπεδά τους και τους όρους δόμησής τους.
Μέσα σε αυτούς τους τέσσερες κεντρικούς άξονες εντάσσονται και οι περισσότεροι διδακτικοί στόχοι του ΑΠΣ του μαθήματος «Κατασκευές και Περιβάλλον» της Β' τάξης του 1ου κύκλου ΤΕΕ
(ΦΕΚ 2322/τ.Β’/1999, σελ. 30513) και τμήμα του ΑΠΣ του μαθήματος «Αρχιτεκτονικό Σχέδιο» που καθορίζεται στη με αρ.πρωτ. 74898/Γ2/10.06.2008 ΥΑ (ΦΕΚ 1304/τ.Β’) και συγκεκριμένα ως αποτέλεσμα της εκπαιδευτικής διαδικασίας οι μαθητές/τριες θα μπορούν: Να αναλύουν θέματα σχετικά με το οικοσύστημα, την ορθολογική χρήση των φυσικών πόρων σχετικά με τις κατασκευές, βασικές νομοθετικές ρυθμίσεις προστασίας του περιβάλλοντος σχετικά με τις κατασκευές. Να συσχετίζουν με την προστασία του περιβάλλοντος τη διαμόρφωση κέντρων κατοικίας και ελεύθερων χώρων, εγκαταστάσεων, αναψυχής, βιομηχανικών χώρων. Ακόμη με το ποιοτικό επίπεδο της κυκλοφορίας και των μεταφορών και το τεχνολογικό και το οικονομικό επίπεδο της περιοχής. Να αναλύουν θέματα σχετικά με τη ρύπανση, να ταξινομούν πηγές ρύπανσης, και να αξιολογούν την κατά περίπτωση επιβάρυνση. Να ταξινομούν τα απόβλητα και να αιτιολογούν τα κατά περίπτωση επιλεγόμενα συστήματα καθαρισμού. Να συσχετίζουν τις κατασκευές με την ποιότητα ζωής, το κοινωνικοοικονομικό περιβάλλον, και τις προϋποθέσεις για συντήρηση των κατασκευών σε υψηλό ποιοτικό επίπεδο. Να αναφέρουν και να αναλύουν τις Περιβαλλοντικές Επιπτώσεις από συγκεκριμένες κατασκευές καθώς και μεθόδους για την προστασία του περιβάλλοντος.
Όσον αφορά στις διδακτικές πρακτικές: Επιλέγεται ένας συνδυασμός από:
ί. μετωπική διδασκαλία : εισηγήσεις εμπλουτισμένες με εποπτικά μέσα και ερωταπαντήσεις.
ΙΙ. ομαδοσυνεργατική διερευνητική μαθησιακή προσέγγιση αρκετά καθοδηγούμενη.
ΙΙΙ. παιγνίδια ρόλων και δραματοποίηση.
Στο πλαίσιο του μαθήματος, δύναται να χρησιμοποιηθεί η διδακτική πρακτική των Ερευνητικών Εργασιών με θέματα μεγάλα έργα σοβαρών επιπτώσεων στην ευρύτερη περιοχή του σχολείου. Στο πλαίσιο αυτό, οι μαθητές/τριες ερευνούν (μελέτη περίπτωσης), καταγράφουν, αξιολογούν, παρουσιάζουν στην ολομέλεια της τάξης.
Διατηρούν ημερολόγιο και portfolio ομάδας, τα οποία δύναται να ληφθούν υπόψη κατά την προφορική αξιολόγηση. Επιδιώκεται η σύνθεση των συμπερασμάτων των ομάδων σε ένα μικρό έργο (θεατρικό, παρουσίαση, πόνημα κ.τ.λ.) που θα παρουσιασθεί σε ολόκληρο το σχολείο.
Συμπληρωματικές Πηγές για τον Εκπαιδευτικό
Οι Αρχές της Βιοκλιματικής Δόμησης -Σχεδιασμός ενεργειακά αποδοτικών κτιρίων σε όλο τον κύκλο ζωής τους.
Αναβάθμιση δημόσιων ανοικτών χώρων
Η Θερμική άνεση σε εξωτερικούς χώρους
Αειφόρος ανάπτυξη ελεύθερων χώρων σε αστικό περιβάλλον
Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας
Ολοκληρωμένος Σχεδιασμός Κτιρίων. και παρεμβάσεις στην κατεύθυνση της (σχεδόν) μηδενικής κατανάλωσης ενέργειας)
Προτάσεις σχεδιασμού χώρων πρασίνου http://portal.tee.gr/portal/page/portal/teetkm/DRASTHRIOTHTES/OMADES_ERGASIAS_2010-12/POLHPRASINO/11.pdf
Ηχορρύπανση
Περιβαλλοντική αναβάθμιση και ιδιωτική πολεοδόμηση
Αστικά συστήματα και δίκτυα Μεταφορών -Η χρήση ήπιων μέσων μεταφοράς.
Η έννοια της θερμικής άνεσης –Θερμομονωτική προστασία και παθητικά συστήματα θέρμανσης και δροσισμού
Εξοικονόμηση ενέργειας σε συστήματα θέρμανσης και κλιματισμού.
Η ποιότητα του εσωτερικού αέρα και παράγοντες ρύπανσης του. Μέθοδοι εκτίμησης της ποιότητας εσωτερικού αέρα.
http://www.ypeka.gr/LinkClick.aspx?fileticket=u2VM2IzaXIc%3D&tabid=508
Ο Φυσικός και Τεχνικός Αερισμός των Κτιρίων–Το σύνδρομο του άρρωστου κτιρίου
http://www.elinyae.gr/el/lib_file_upload/_ArrwstoKtirio.1113227055271.pdf
Κανονισμός ενεργειακής απόδοσης κτιρίων
http://www.ypeka.gr/LinkClick.aspx?fileticket=u2VM2IzaXIc%3D&tabid=508
Εγκαταστάσεις θερμότητας και ψύξης σε κτίρια
http://portal.tee.gr/portal/page/portal/tptee/totee/TOTEE-20701-5-Final-%D4%C5%C5.pdf
Τεχνολογίες Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας
http://portal.tee.gr/portal/page/portal/tptee/dg2013/ktirio/DE4-Renewable%20Energy%20Sources-final.pdf
Συστήματα Τηλεθέρμανσης και Τηλεψύξης-Μελέτες Περίπτωσης
https://ec.europa.eu/energy/sites/ener/files/documents/Rest%20of%20Art%2014%20report_Greece.pdf
Επιχειρησιακό πρόγραμμα Περιβάλλοντος και Αειφόρου Ανάπτυξης (2007-2013)
http://www.epper.gr/el/Pages/Default.aspx
Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων – Επικίνδυνα απόβλητα
http://www.ypeka.gr/LinkClick.aspx?fileticket=MyFyIaI85RE%3D&tabid=475&language=el-GR
Ενεργειακή επιθεώρηση και Πιστοποίηση ενεργειακής απόδοσης κτιρίων.
http://www.ypeka.gr/LinkClick.aspx?fileticket=VFM4lAeKYsU%3D&...
Επιθεώρηση των Συστημάτων Θέρμανσης και Κλιματισμού
http://www.dsanet.gr/Epikairothta/Nomothesia/n4122.htm
Έλεγχος ποιότητας Κατασκευών-Φάκελος οικοδομής
http://www.ypeka.gr/LinkClick.aspx?fileticket=gR8bg8dcdcA%3D&tabid=37
Περιβαλλοντική αδειοδότηση έργων και δραστηριοτήτων – Ηλεκτρονικό Περιβαλλοντικό Μητρώο
http://www.ypeka.gr/Default.aspx?tabid=804
Σχεδιασμός αναβάθμισης και ενίσχυσης του Δημόσιου Χώρου και ενίσχυση της ποιότητας ζωής.
http://www.ypeka.gr/Default.aspx?tabid=395&language=en-US&SkinSrc=%5BG%5DSkins%2F_default%2FNo+Skin&ContainerSrc=%5BG%5DContainers%2F_default%2FNo+Container&dnnprintmode=true
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου